Rīgā mēs ikdienā saskaramies ar satiksmes sastrēgumiem.
Viens no to rašanās iemesliem ir ievērojamais dzelzceļa pārbrauktuvju daudzums
pilsētā. Izrādās, ka jau 1902. gadā Krievijas Satiksmes ceļu ministrijas
Inženieru padome akceptēja projektu, saskaņā ar kuru visā pilsētas teritorijā
bija plānots likvidēt visas pārbrauktuves un ierīkot divlīmeņu ielu krustojumus
ar dzelzceļu. Pamats šādam Rīgas dzelzceļa mezgla pārbūves projektam inženiera
Aleksandra Verhovskoja viena ārvalstu komandējuma atskaite.
2008. gadā Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā ciemojās
ilggadējais dzelzceļu inženieris Boriss Vulfsons. 80 gadu vecumu sasniegušais
kungs bija paķēris līdzi dažus pierakstus par lokomotīvēm, kurus kā pusaudzis
tika veicis vēl pirms Otrā pasaules kara, kā arī Rīgas pasažieru stacijas 1937.
gada pārbūves projektu. Abi materiāli muzeja darbiniekos izraisīja lielu
interesi un sirmais kungs, mazliet pasmejoties, apsolīja tos pēc savas nāves
uzdāvināt muzejam.
Liels bija pārsteigums, kad pēc
pāris gadiem muzeja durvis vēra Borisa Vulfosna dēls – Jevgenijs Vulfsons –
turot rokās nelielu kaudzīti ar materiāliem, kurus viņa tēvs mūžībā aizejot
bija licis nodot muzejam. Starp jau zināmajiem dokumentiem atradās arī kāda
kopēta, ar roku rakstīta inženiera Aleksandra Verhovskoja komandējuma
atskaite, kuru papildināja neskaitāmas fotogrāfijas un divas Rīgas dzelzceļa
mezgla shēmas. Iepazīstoties ar minēto materiālu, nācās secināt, ka tā kļuva
par pamatu Rīgas dzelzceļa mezgla pārbūves projektam 20.gs. sākumā, kuru
īstenot izdevās tikai daļēji. Pārbūves darbus apturēja Pirmā pasaules kara
sākums.
Šobrīd Rīgā mēs izjūtam ne tikai
neērtības ar auto ilgi stāvot pie pārbrauktuvēm. Netika uzbūvēta arī Zasulauka
preču stacija, Nordeķu stacija, kā arī Rīgas-Jelgavas un Rīgas-Tukuma dzelzceļa
tiešais savienojums, apejot Torņakalna staciju. To trūkumu izjutīsim vēl pēc
jaunā Rīgas Brīvostas termināla izbūvēšanas Krievu salā.
Tomēr
galveno mācību no šīs it kā necilās komandējuma atskaites, varam gūt tādu, ka
pareizi plānojot darbu un pieejot tam ar pilnu atbildību, mēs varam radīt produktus,
kas pārdzīvo mūs pašus un kalpo par darba programmu nākamajām paaudzēm.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru